Events

Foreningen holder generalforsamling onsdag d. 16. marts 2016se mere her.


Klik her og læs også om arrangementet på Facebook.

Tilmelding: Send mail til candmerckom@gmail.com – skriv i emnefeltet “Tilmelding til årssamling”

 

Om vores events

Hvert år afholder foreningen forskellige arrangementer af såvel faglig som social karakter. Årssamlingen er et både fagligt og socialt arrangement, hvor bestyrelsen bl.a. fremlægger et referat af året, der gik, inden ordet gives videre til forskellige oplægsholdere. Årssamlingen finder sted i perioden mellem februar og april, og her har du som medlem mulighed for at møde dine gamle studiekammerater og samtidig blive lidt klogere. I efteråret afholdes et gå-hjem møde. Ved vores arrangementer forsøger vi at byde på oplægsholdere fra både erhvervsliv og forskningens verden, som kan give os nye input. Derudover er der altid mulighed for at netværke på tværs i foreningen. Ydermere holder Alumni foreningen gratis kurser i samarbejde med CA a-kasse.

 

Her kan du se et udpluk over de arrangementer, foreningen har afholdt:

25. oktober 2012: ‘UNBOSS’ og ‘Farvel til Flokken’ – To aktuelle forfattere i en spændende debat

Hvad skal der til for at lede organisationer i dag? Hvordan navigerer vi bedst i en virkelighed med finanskrise, hvor medarbejdere samtidig stiller flere krav til deres arbejde end blot at tjene penge? Hvordan kan vi som kommunikationsfolk bidrage til at forme den strategiske retning i virksomheden?

Dette var nogle af de spørgsmål, der dannede udgangspunkt for efterårets gå-hjem-møde, hvor to aktuelle forfattere med hver deres bud på, hvad der skal til for at opnå succes – både fra organisationsperspektivet og fra kommunikationsmedarbejderperspektivet – mødtes i en faglig debat. Jacob Bøtter (UNBOSS) og Mikkel Jørnvil Nielsen (Farvel til flokken) præsenterede hovedpointerne i deres bøger for derefter at mødes i en spændende faglig debat om moderne ledelse og kommunikation, styret med professionel hånd af moderator Mette Fisker fra ConferenceCare.

Læs invitationen til eventet som pdf her.

30. april 2012: Gratis kursus om forskelligheder i projektteamet
Som andet kursus i rækken af kurser udbudt i samarbejde med CA a-kasse afholdt Alumni foreningen et kursus om forskelligheder i projektteamet. Kurset handlede om, hvad man bør være opmærksom på som projektleder/-deltager og indeholdt forskellige teamøvelser om forskelligheder i personligheden. Kurset tog udgangspunkt i Insights Discovery, der er et personprofil-system baseret på Jungs psykologiske typer. Oplægsholder var Jimmy Buchmann, marketingchef i CA a-kasse, og har i gennem de seneste 20 år arbejdet med ledelse, projektledelse, marketing, salg og kommunikation.

22. marts 2012: Årssamling
Årssamlingen 2012 havde temaet “Stress som moderne arbejdspladsfænomen”, hvor vi havde inviteret chefkonsulent hos Matzau Erhvervspsykologer Maria Klinke & HR Manager i Telia Ida Krause ind for at give hver deres perspektiver på den populære diagnose, som flere og flere enten selv oplever eller oplever i deres omgivelser. Oplæggene kiggede på, hvad er det for en samfundstendens, vi er vidner til i disse år, og hvordan skal vi forholde os til den.

Årssamlingen bød ligeledes på den årlige generalforsamling med formandens årsberetning og fremlæggelse af årsregnskab. Endelig var flere pladser i Alumni-bestyrelsen på valg, og 6 nye ansigter valgte at stille op til bestyrelsen.

Årssamlingen fandt sted i CBS-SIMI Executives lækre lokaler i Råvarebygningen ved Porcelænshaven på Frederiksberg.

Se billeder fra eventet her.

Læs invitation til eventet som pdf.

9. februar 2012: Netværksbar på Bar7
Som start på årets arrangementer inviterede Alumni foreningen til uformel netværksbar med hyggelig loungestemning og gode cocktails på Bar7. Aftenen bød på en blanding af uformel networking og indspark fra egne alumner.

Aftenens input under ’ordet er frit’ kom fra Christel Nygaard Engedal, Communication Adviser i Velux Group, og Steven Christensen, Communications Manager hos Medicon Valley Alliance. Begge delte ud af deres erfaringer fra kommunikationsbranchen og satte gang i en god diskussion omkring dagens jobvirkelighed for Cand.merc.(kom.)’ere.

Se billeder fra eventet her.

21. november 2011: Gratis kompetenceafklaringskursus i samarbejde med CA a-kasse
Dette var det første kursus i rækken af gratis kurser udbudt til Alumni medlemmer i samarbejde med CA a-kasse. Vores første kursus tog udgangspunkt i at give nogle helt konkrete værktøjer til at kortlægge egne spidskompetencer og formulere dem, så de står helt skarpt for en arbejdsgiver. Kurset sigtede på såvel folk i arbejde som studerende og gav deltagerne nogle redskaber til at arbejde med sig selv og ens karriere proaktivt.

6. oktober 2011: Gå-hjem-møde på Christiansborg med temaet Politisk kommunikation og valgkamp
Med et netop afsluttet valg i 2011 havde efterårets gå-hjem-møde meget passende fået temaet ”Politisk kommunikation og valgkampen 2011 – i et retrospektiv”. Eventet blev holdt på intet mindre end Christiansborg, hvor vi havde Martin Geertsen på som primær oplægsholder. Martin Geertsen fortalte om sin egen kampagne under valgkampen fra et kommunikativt perspektiv og lagde op til spændende analyser og debat.

Derefter havde vi en oplægsholder fra egne rækker med Alumni Stine Zeeberg Kristiansen, der fortalte om sin vej til og dagligdag med politisk kommunikation og Public Affairs hos Rud Pedersen.

Se billeder fra eventet her.

16. juni 2011: Netværksbar
Som afslutning inden sommerferien afholdt foreningen en uformel torsdags-bar under temaet networking. Eventet blev afholdt på den hyggelige Atmosphere Bar i Store Kongensgade og præsenterede en god blanding af deltagere hele vejen fra den første dimmittend-årgang til studerende på første årgang af Cand.merc.(kom.). Se billeder fra aftenen på vores Facebook fanside her.

Til at kickstarte diskussionerne ved bordene havde vi inviteret tre Cand.merc.(kom.)-profiler på podiet for at fortælle lidt om, hvem de var, og hvor de sad i dag. Det blev til tre inspirerende oplæg med gode råd og tips fra hhv. Mattias Møller, Change Management konsulent i Novo Nordisk, Mikkel Rand Hinrichsen, Head of Product Development hos Falck Healthcare og Helle Denholt, projektleder hos Novo Nordisk.

Se billeder fra eventet her.

Læs invitationen til eventet som pdf.

10. marts 2011: Årssamling med tema om netværk
Alle taler om netværk, hvordan man opbygger netværk, hvordan man bruger sit netværk og hvordan man fastholder sit netværk. I kraft af, at kernen i vores forening er netværk, så var det et naturligt tema at sætte på dagsordenen. Årssamlingen bød på tre oplæg om netværk, men med tre meget forskellige vinkler. Lars Sandstrøm fra Bysted introducerede os for begrebet relationsstrategi og der blev diskuteret, hvordan og hvorfor virksomheder skal netværk med deres interessenter. Laura Juul gav en meget personlig beretning om sit liv på de sociale medier. Laura er netværks-mester og det blev til en meget tankevækkende og interessant rejse ind i hendes blogger-univers. Endelig fortalte vores eget medlem Kristoffer Drachmann om sine meget konkrete erfaringer med at bruge sit netværk til at få karrieren på gled.

Læs invitationen til mødet som pdf

Efter oplæggene afholdt foreningen generalforsamling. Der var ingen kommentarer til årsberetning og regnskab, som blev godkendt. Valget til bestyrelsen foregik udramatisk.

Den 29. marts konstituerede den nye bestyrelse for Cand.merc.(kom.) Alumni sig selv og vi takkede den gamle bestyrelse for godt arbejde. Claudia Simler, der i 2008 var med til at stifte foreningen blev valgt som formand til bestyrelsen og Helene Brinkgaard, som har været i bestyrelsen siden 2009, blev valgt som næstformand. Sandra Joy Larsen og Maria Bruun Andersen fortsætter deres arbejde i bestyrelsen, og vi hilste tre nye bestyrelsesmedlemmer velkommen: Rikke Nørgaard Nielsen, Signe Kamper og Sarah Sylvest Hermann.

Gå-hjem-møde 9. februar 2011: Kreativitetskommunikation som strategisk værktøj
Flere end 35 medlemmer deltog i årets første Alumni-arrangement. Det blev til en spændende og meget lærerig aften om begrebet Kreativitetskommunikation. De to cand.merc.(kom.)’ere Ditte Nielsen og Pernille Basballe har skrevet en bog om begrebet, og de holdt et både spændende men også diskussions-relevant oplæg. Undervejs blev medlemmerne udfordret med relevante spørgsmål, som blev ivrigt diskuteret i bord-grupperne.

Arrangementet var det første af sin art, hvor foreningen opfordrer medlemmerne til at stille op som oplægsholdere. Det vil vi gøre fremover, så vi sikrer videndeling og inspiration medlemmerne imellem.

Se billeder fra eventet her.

Læs invitationen til mødet som pdf

Gå-hjem-møde 27. oktober: “Iværksætteri, ledelse og mod”
Uffe Elbæk, manden bag Kaospiloterne og World Outgames 2009, gæstede vores gå hjem møde og inspirerede de fremmødte på baggrund af sin nye bog Ledelse på Kanten. Elbæk fortalte bl.a. om sine iværksættererfaringer og udfordringerne ved at lede midlertidige organisationer.

De tre tidligere HA (kom.) studerende Thomas Veje Olsen, Andreas Rasmussen og Kim Mejnert tog over efter Uffe Elbæk. De tre drenge stod bag successen med Challenge Copenhagen i august 2010. Gennem et spændende oplæg fik vi indsigt i de mange udfordringer, der skulle overvindes fra ideen opstod til successen var i hus.

Læs invitationen til mødet som pdf

Årssamling og Generalforsamling 2010
Årssamlingen, der blev holdt i Bysteds nye lokaler på Nørrebro, havde dette år Karriere 2.0 som overordnet tema. Aftenens oplægsholdere og de mellemliggende diskussioner forsøgte således at svare på spørgsmål om, hvordan man tilrettelægger sin karriere, laver karriereskift og sikrer sig job nummer to.

Lars Dyrhagen fra Danfoss, der bl.a. er udnævnt til at være blandt Berlingske Nyhedsmagasins top 100 danske talenter, fortalte om sin vej fra nyudklækket kandidat til direktionsgangen, og de valg og fravalg han har truffet undervejs. Aftenens andet oplæg var af mere praktisk karakter, da karriererådgiver fra CA Susanne Bruhn gav gode råd til hvordan man optimerer sit CV og hvordan man håndterer samspillet mellem personlighed og karrierevalg.

Aftenen bød også på den årlige generalforsamling, hvor formanden gav sin beretning og en ny bestyrelse blev valgt. 5 medlemmer genopstillede og 3 nye blev valgt. Den nye bestyrelses sammensætning kan ses under menupunktet ”Om foreningen”.

Sæsonen sluttede i positiv stemning med orden i finanserne, sushi på bordet og nye medlemmer fra den afsluttende årgang 2010.

Gå-hjem-møde efterår 2009: Klimakommunikation i praksis
Der er fuld fokus på klimaet i øjeblikket. Måske så meget, at nogle taler om klimakvalme i befolkningen. Virksomheder og organisationer er fuld af gode intentioner, men der er ofte langt fra klimatanke til handling. Alumni foreningen havde inviteret Kasper Westphal Pedersen fra Operate og Jannick Preisler fra DSB til at give deres bud på, hvordan man omsætter intentionerne til klimakommunikation, der virker.

Kasper Westphal Pedersen gav de 25 deltagere på mødet et åbent indblik i, hvordan Operate som bureau har positioneret sig på bl.a. klimakommunikation. Bureauet arbejder ud fra en strategi om, at den enkelte konsulent skal besidde dyb specialiseret viden om et felt, fx miljø og klima, og samtidig have styr på det kommunikationsfaglige. Den kobling har, ifølge Kasper Pedersen, været en af årsagerne til, at bureauet i dag er ledende inden for rådgivning om klima-kommunikation. Men det er ikke så let, som det nogle gange lyder, fortalte Kasper. Klimakvalme hos modtagerne og drukne-døden i mængden af klima-kommunikation gør, at man som afsender skal være meget skarp i sit budskab og skal huske at koble handling med holdning. Det illustrerede han bl.a. med en case fra Novo Nordisk.

Kasper Westphal Pedersen – Operate – om klimakommunikation i Novo Nordisk

DSB re-brandede sig selv ved indgangen til 2009 som et grønt selskab. Logoet blev grønt og slogaent skiftet fra “Lige til” til “Kom med”. Samtidig blev den kendte Harry-figur trukket i baggrunden. Jannick Preisler fra DSB satte flere ord bag skiftet. DSB har i sin grundform egentlig altid været et grønt selskab med et grønt produkt, og nu var tiden til, at markere de egenskaber ved virksomhedens produkter. Re-brandingen har foreløbigt været en succes – både internt (mere stolthed) og eksternt (flere passagere). Men risikoen for dårlige historier om gamle tog, nedslidte stationer og larm er stadig en udfordring for DSB. Og så har der naturligvis lydt kritiske røster omkring “tilfældigheden” i, at DSB netop i klimaåret 2009 vælger at re-brande sig selv. Den kritik førte også til god diskussion på gå-hjem-mødet.

Sommerarrangement 10. juni 2009
I anledning af sommeren afholdt foreningen et afslappende, uforpligtende og hyggeligt arrangement i Krøyers Have. I alt var vi omkring 25-30 alumnier samlet til arrangementet.

Årssamlingen 2009
Årssamlingen 2009 handlede om kriser. Per-Henrik Goosmann, PR- og Kommunikationschef i Ernst & Young og Laura Maria Larsen fra TDC var oplægsholdere. De fortalte om henholdsvis praktisk krisehåndtering (Goosmann havde ansvaret for kommunikationen under Roskilde Bank og IT Factory sagerne) og employer branding i en krisetid. Årssamlingen sluttede med en fælles middag på Tribeca-NV.

Gå-hjem møde: 2. oktober 2008
Det første gå-hjem møde handlede om fremtidens trends inden for kommunikationsbranchen. Direktør i Advice, Jesper Højberg, gav os sit bud på, hvad vi kan forvente i den nærmeste fremtid af trends og udfordringer.

Årssamlingen 2008
Cand.merc.(kom.) Alumni-foreningen blev stiftet den 4. april 2008. Foreningens første indbudte oplægsholdere var Anne Mette Dissing-Immerkær fra headhunting bureauet Ray & Berndtson. Hun holdt et inspirerende oplæg om headhunterens fokus og hvordan man som ung, nyuddannet kan positionere sig selv i forhold til at blive headhuntet senere i sit karriereforløb. Herefter bød vi velkommen til Peter Horn, som har skrevet en lang række bøger om bl.a. Personlig Branding. Han holdt et oplæg ud fra spørgsmål som hvordan ser man sig selv som et brand? Hvad er ens personlige brandværdi og hvordan gør man sig selv synlig?

(comments disabled)